Saturday, February 18, 2023

Tips Anak Suka Mengaji Al-Quran

 

Tips Anak Suka Mengaji Al-Quran

Membiasakan anak-anak untuk mengaji Al-Quran merupakan tanggungjawab penting yang perlu diambil oleh setiap ibu bapa. Namun, tidak semua anak suka dan tertarik untuk mengaji Al-Quran. Cabaran zaman sekarang lebih unik dengan kehadiran gajet dan teknologi. Usah risau ibu bapa sekalian,  kami akan kongsikan beberapa tips yang dapat membantu anak-anak anda untuk lebih mudah dan suka mengaji Al-Quran.

 Tips Anak Suka Mengaji Al-Quran

1. Buat suasana belajar yang menyenangkan

Kebanyakan kanak-kanak suka belajar dalam suasana yang menyenangkan dan tidak terlalu formal. Oleh itu, ibu bapa boleh mencipta suasana yang selesa dan menarik untuk anak-anak belajar mengaji Al-Quran. Dalam permainan atau aktiviti yang seronok, anak-anak lebih cepat belajar dan berkembang minda kreatif mereka. Ibu bapa boleh juga memberikan hadiah atau penghargaan setiap kali anak mengaji Al-Quran dengan lancar dan betul.

 

2. Jadikan mengaji Al-Quran sebagai rutin harian

Penting bagi ibu bapa untuk memastikan anak-anak belajar mengaji Al-Quran secara berkala dan konsisten. Anda boleh menjadikan mengaji Al-Quran sebagai rutin harian, seperti selepas solat fardhu atau bacaan Surah AL-Mulk sebelum tidur malam. Dengan memperkenalkan ia sebagai rutin harian, ia akan menjadi kebiasaan untuk anak-anak dan dapat membantu meningkatkan minat mereka untuk belajar.

 

3. Pilih metode pengajaran yang sesuai dengan usia anak

Setiap kanak-kanak mempunyai tahap pembelajaran yang berbeza. Oleh itu, ibu bapa perlu memilih metode pengajaran yang sesuai dengan usia dan tahap kefahaman anak. Kanak-kanak yang lebih kecil boleh diajar dengan menggunakan huruf-huruf hijaiyah terlebih dahulu sebelum mempelajari ayat-ayat Al-Quran. Anak yang lebih besar boleh tinggikan silibus dan intensiti pembelajara. Semakin kecil anak-anak, semakin kurang daya fokus dan kecepatan memahami sesuatu konsep. Oleh itu perlu juga bahan bantu sebagai alat untuk  merangsang minda mereka 


 

4. Berikan contoh yang baik

Sebagai ibu bapa, anda juga perlu memberikan contoh yang baik dengan sentiasa mengaji Al-Quran di hadapan anak-anak anda. Tunjukkan kepada anak-anak anda bahawa mengaji Al-Quran adalah sesuatu yang penting dan perlu dilakukan dengan penuh kesungguhan.Semoga tiap detik anak-anak membesar di berkati dengan bacaan ayat suci Al-Quran. Ingat, anak-anak kecil won’t follow your orders. They imitate you.

 

5. Ajak anak-anak anda terlibat dalam proses pengajaran

Anda boleh mengajak anak-anak anda untuk terlibat dalam proses pengajaran mengaji Al-Quran. Anda boleh mengajar mereka cara-cara untuk mengaji Al-Quran atau membaca bersama-sama. Dengan melibatkan anak-anak, mereka akan lebih berminat dan merasa dihargai. Selain itu, bila sudah terbiasa dengan rutin ini, aktivti mengaji lebih mudah untuk dilaksanakan.

 

6. Gunakan Alat Bantu yang menarik

Anda juga boleh menggunakan media yang menarik seperti buku cerita bergambar atau video animasi untuk mengajarkan Al-Quran kepada anak-anak anda. Dengan menggunakan media yang menarik, anak-anak akan lebih mudah memahami dan tertarik untuk belajar mengaji Al-Quran. Di iLuvQuran, kami gunakan eportal untuk memudahkan pembelajaran Al-Quran, boleh rujuk sini.

 

Dengan menggunakan tips-tips di atas, diharapkan anak-anak anda akan lebih mudah dan suka untuk belajar mengaji Al-Quran. Ibu bapa juga perlu memberikan sokongan dan motivasi yang berterusan untuk memastikan anak-anak belajar dengan lebih bersemangat.Anda juga boleh hadiahkan anak dengan kelas Al-Quran yang menarik di iLuvQuran  Semoga bermanfaat.


 

No comments:

Post a Comment